Zaprezentowane dotychczas propozycje zmian w systemie oświaty budzą niepokój wśród rodziców, uczniów oraz w środowisku nauczycieli. Niepokój związany jest przede wszystkim z brakiem wiedzy na temat tego - co konkretnie czeka polską oświatę ? - poza zmianą struktury kształcenia.
Pracownicy poradni psychologiczno - pedagogicznych, których celem działania jest udzielanie bezpośredniej pomocy dzieciom, rodzicom i nauczycielom - oczekują od Pani Minister odpowiedzi na następujące pytania:
1. Jaka jest przewidywana edukacyjna i wychowawcza "wartość dodana" planowanej reformy oświaty? Przy pomocy jakich narządzi i metod ma być osiągnięta ?
2. Jakie są podstawy merytoryczne do podjęcia działań w kierunku proponowanych zmian?
3. Wnioski z jakich badań, opracowań, dysertacji stanowiły przesłanki do planowanych zmian w oświacie?
4. Czy rozważny był inny model struktury polskiej oświaty? A jeżeli tak - to dlaczego z niego zrezygnowano ?
5. Jakie potrzeby uczniów będą w wyższym stopniu zaspokajane niż w dotychczasowym modelu kształcenia?
6. Czy w świetle proponowanych zmian są planowane są zmiany w poradnictwie psychologiczno - pedagogicznym?
7. Jak wygląda program osłonowy dla zwalnianych nauczycieli ?
8. Czy reforma wejdzie w życie z dniem 1 września 2017r. ?